مقالات

مطالب و دانستنی های کاربردی و آموزشی الاینرهای شفاف

الاینر نامرئی چیست؟

 

 

تکنیک ارتودنسی بدون سیم یا همان الاینرهای نامرئی شلیدهاییی از جنس پلاستیک پزشکی می باشند که با دمای دهان بیمار متناسب بوده و تغییر حالت خواهند داد .

بدیهی است دمای بالاتر از دمای طبیعی بدن انسان باعث برهم ریختگی الاینر ها و تغیر شکل آنها خواهد شد

الاینرهای نامرئی بر طبق فک و دندان های بیمار قالب‌گیری و روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و برای اصلاح تراز دندانی  آنها استفاده می‌شود.

الاینرهای شفاف دستخوش تغییراتی شده اند که ارزیابی اثربخشی آنها را دشوار کرده است.

این بریس‌ها که برای شلوغی متوسط دندان‌های جلویی بسیار موثر بوده ، در عین حال  برای موارد دیگر از بریس‌های معمولی مؤثر نیستند و برای کودکان نیز توصیه نمی‌شوند.

از الاینر های شفاف به ویژه برای "ازدحام خفیف تا متوسط (1-6 میلی متر) و فاصله خفیف تا متوسط (1-6 میلی متر)" و در مواردی که هیچ ناهماهنگی در استخوان فک وجود ندارد، استفاده خواهد شد.

از الاینر ها همچنین به عنوان ریتینر در مرحله آخر ارتودنسی ثابت و برای جلوگیری از ریلپس دندان ها نیز استفاده خواهند شد .

 

فرایند درمان با الاینرهای نامرئی در ابتدا با استفاده از تصاویر فتوگرافی بیمار و همچنین تصاویر پانورامیک  برای اهداف تشخیصی آغاز می شود و سپس با استفاده از قالبگیری دو مرحله ای پوتی واش  و یا  اسکنر دیجیتال داخل دهانی  از فرم و چیدمان دنان های بیمار قالب گیری خواهد شد.

محبوبیت روش دوم در سال‌های اخیر به دلیل بهبود فناوری اسکن دیجیتال افزایش یافته است.

در مرحله بعد توسط لابراتوار ، تصویر گرافیکی رایانه‌ای از حرکات دندان‌های پیش‌بینی‌شده ، ایجاد شده در برنامه نرم‌افزاری  ClinCheck ، برای تأیید یا اصلاح قبل از تولید الاینرها در اختیار پزشک و بیمار قرار می‌گیرد.

الاینرها با استفاده از نرم افزار CAD-CAM طراحی و مدل سازی شده و با استفاده از تکنیک نمونه سازی سریع به نام استریولیتوگرافی تولید می شوند.

نمونه های ساخته شده در هر مرحله با استفاده از یک رزین مایع حساس به اشعه UV ساخته می‌شوند که وقتی در معرض لیزر قرار می‌گیرد به پلاستیک سخت تبدیل می‌شود.

 

 الاینرها از یک ماده ترموپلاستیک ساخته شده اند که به دندان ها فشار وارد کرده تا به موقعیت تراز نهایی حرکت کنند.

بیمارانی که نیاز به چرخاندن یا پایین کشیدن دندان دارند، ممکن است یک چسب کامپوزیت کوچک و همرنگ دندان روی دندان‌های خاصی باند شود (اتچمنت گذاری ).

از آنجایی که شیلدهای پزشکی مورد استفاده در ارتودنسی وایرلس  به اندازه فلز مورد استفاده در سیستم ارتودنسی ثابت و سنتی سفت و سخت نیست، گاهی اوقات انعطاف در مواد باید در مناطقی که نیاز به حرکت دارند جبران شود. همچنین، ممکن است از اتصالات برای تسهیل حرکت با تغییر شکل دندان استفاده شود.

 

 

عضویت در خبرنامه

جهت دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید